شاید به‌نظرتان کنار گذاشتن گوشت از دستور پخت همبرگر و جایگزین کردن آن با سبزیجات مسخره باشد، اما همبرگر گیاهی در خوشمزگی دست کمی از همبرگر گوشت ندارد. البته درست است که می‌توان  همبرگر را از دانه‌های سویا، توفو و غیره برای گیاه‌خواران درست کرد و درست مزه‌ی گوشت می‌دهد و مملو از پروتئین است؛ اما همان‌طور که در بخش اول گفتیم، همبرگرهای گیاهی نیز وجود دارند که نظیرشان را ندیده‌اید. اگر می‌دانید چگونه همبرگر گیاهی را طوری درست کنید که از هم وا نرود، آماده‌اید که با استفاده از هر نوع سبزیجات همبرگرهای شاهکاری درست کنید. دستورالعمل کلی این است که اول سبزی موردعلاقه‌ی خود را انتخاب می‌کنید، بعد از میان غلات و حبوبات یا آرد یکی را انتخاب می‌کنید و به مایه‌ی همبرگر اضافه می‌کنید تا وا نرود و در نهایت ادویه و چاشنی را به انتخاب خود اضافه ‌می‌کنید. در ادامه مواد غذایی که می‌شود از آن‌ها همبرگر گیاهی درست کرد را آورده‌ایم.


قارچ

اگر دوست دارید طعمی شبیه طعم گوشت را تجربه کنید، بهترین گزینه بدون شک قارچ است. مزه‌ی قارچ غنی و شبیه به گوشت است و می‌تواند در دستور هر غذایی جانشین خوبی برای گوشت باشد. می‌توانید سر قارچ را کامل کباب کنید یا قارچ‌ها را برش بزنید و آن‌ها را تفت دهید و همبرگر خوشمزه‌ای از آن‌ها درست کنید. وقتی که همبرگر قارچ‌تان آماده شد روی آن سس پستوی سیر بریزید و نوش جان کنید.


چغندر با طعم شیرین در سالاد، به صورت برشته در پیتزا گیاهی و از رنگ آن برای تهیه سس استفاده می‌شود.

چغندر

چغندر آب‌نبات‌ طبیعی است. چغندر شیرین و خوشمزه برای سالاد عالی است، اما چغندر با طعم دوست‌داشتنی خود مناسب طبخ غذاهای دیگری هم هست؛ مخصوصا وقتی آن‌ را برای درست کردن همبرگر برشته کنیم. اگر چغندر را با لوبیا سیاه و گردو مخلوط کنیم نه‌تنها همبرگر فوق‌العاده خوشمزه‌ای خواهیم داشت، بلکه از دیدن ظاهر خوش آب‌ و‌ رنگش نیز لذت خواهیم برد. اگر خواستید طعم آن را بهتر کنید، بهترین گزینه ترکیب سس کچاپ با زیره‌ی سبز است.


لوبیا قرمز، سفید و سیاه

لوبیا برای همبرگر درست کردن عالی است. این دانه ارزان، سالم و شکم‌پرکن است و خیلی راحت پس از پختن خود را می‌گیرد. مزه‌ی همبرگر لوبیا بسته به این‌که از کدام نوع آن استفاده می‌کنید متفاوت است و معمولا لوبیا قرمز مزه‌ی قوی‌تری دارد و رنگش باعث می‌شود همبرگر شبیه همبرگرهای گوشتی شود. حتی می‌توانید انواع لوبیا را مخلوط کنید و همبرگری ترکیبی درست کنید. 


سیب‌زمینی

سیب‌زمینی فقط پیش‌غذا نیست و می‌توان از آن برای درست کردن غذای اصلی هم استفاده کرد. می‌توانید سیب‌زمینی رنده شده را با گل‌کلم یا بادمجان مخلوط کنید و از ترکیب آن‌ها همبرگر درست کنید. اگر سیب‌زمینی شیرین را ترجیح می‌دهید می‌توانید آن را با لوبیا سفید ترکیب کنید و یک همبرگر خوشمزه درست کنید. 


کدوتنبل

وقتی کلمه‌ی کدوتنبل را می‌شنوید احتمالا یاد جشن هالووین می‌افتید اما در ایام دیگر سال هم می‌توان از کدو تنبل استفاده کرد. کدو تنبل شیرین و خوشمزه و سرشار از بتاکاروتن است و حالت رنده‌شده‌ی آن برای همبرگر درست کردن عالی است. 


منبع : Onegreenplanet